%0 Journal Article %T بررسی رفتار مکانیکی داغ‌ترین میله سوخت راکتور 1000 مگاواتی بوشهر با استفاده از مدل قرص صلب %J تابش و فناوری هسته ای %I دانشگاه گیلان %Z 2423-6616 %A قصابیان, مجید %A طالبی, سعید %D 2017 %\ 05/22/2017 %V 4 %N 1 %P 33-46 %! بررسی رفتار مکانیکی داغ‌ترین میله سوخت راکتور 1000 مگاواتی بوشهر با استفاده از مدل قرص صلب %K تنش %K کرنش %K میله سوخت %K تورم %K چروکیدگی %R %X عملکرد ایمن و افزایش سطح مصرف سوخت از مواردی هستند که در صنعت ساخت سوخت رآکتورهای هسته‌ای مورد توجه طراحان و سازندگان قرارگرفته است. وقوع هرگونه آسیب در بدنه میله‌های سوخت ناشی از بادکردگی بیش از حد غلاف و یا فشار تماسی زیاد قرص سوخت و غلاف با یکدیگر منجر به ورود محصولات شکافت به خنک‌کننده موجود در قلب راکتور می‌شود که این اتفاق از نظر ایمنی یک امر غیرقابل‌قبول است. جهت پیش‌بینی کارکرد صحیح میله‌های سوخت ساخته شده برای استفاده در راکتورهای هسته‌ای از کدهای شبیه‌ساز استفاده می‌گردد، در این مقاله شبیه‌سازی بخش مکانیکی میله سوخت راکتور 1000 مگاواتی بوشهر با فرض صلب بودن قرص سوخت و با استفاده از مدل استوانه جدار نازک برای پیش بینی رفتار غلاف انجام می‌گردد. روابط تجربی مورد استفاده و همچنین الگوریتم عددی حل معادلات حاکم به نحوی انتخاب ‌شده‌اند تا پارامترهای اصلی مکانیکی میله سوخت از قبیل شعاع خارجی قرص سوخت و تنش و کرنش غلاف با ‌دقت مناسبی پیش‌بینی گردند. نتایج به‌دست‌آمده از شبیه‌سازی عملکرد مکانیکی میله سوخت VVER-1000 تطابق بسیار خوبی با خروجی کد تحلیل عملکرد سوخت FRAPCON-3.3 دارد. از مدلهای به کار رفته شده در این اثر می توان در بررسی عملکرد سوخت رآکتورهای بومی آینده کشور استفاده کرد. %U https://jrnt.guilan.ac.ir/article_2536_2620f185777d8d120d9e3fb6cde822e4.pdf